Optimer dit immunforsvar

D.14.3.2020

Vintertid og lave temperaturer er lig med influenza og forkølelser. Sådan er det og sådan har det altid været, viraer trives bedst  på den her årstid.

Lige nu har vi fået kendskab til en ny virus, nemlig Covid 19. Myndighederne anbefaler bl.a. hyppig håndvask og brug af håndsprit. En god håndhygiejne har altid vist sig at være en god ide, men er der mere vi kan gøre nu hvor den nye virus tilsyneladende smitter nemmere, end vi har set tidligere? Selvfølgelig skal vi alle vise hensyn og tage ansvar for at undgå at smitte i forvejen syge og svækkede personer. Så der må være noget mere, vi kan gøre for at undgå at blive smittet og syge.

De fleste af os vil på et eller andet tidspunkt ryge ind en omgang forkølelse eller influenza.  Det kan være en god anledning til at

få slappet af ;-) og samtidigt får du "trænet" dit immunforsvar. Et optimalt immunforsvar er vigtigt for at undgå virusinfektioner. På længere sigt kan et optimalt immunforsvar beskytte mod allergier og autoimmune sygdomme. 

Ikke alle har et optimalt immunforsvar og rager hele tiden forkølelser, betændelser og virusinfektioner til sig. Det er dog ikke meningen, vi skal gå og skrante hele tiden.

Kroppen har en iboende evne og kraft til at helbrede sig selv, hvis bare vi giver den fred og ro til det og yder den de bedste betingelser.

Hvad er så de bedste betingelser?

De bedste betingelser er:

  • En god nattesøvn, pas din sengetid og få sovet nok
  • Få slappet af hver dag; glo ud i luften eller mediter
  • Daglig motion, pulsen op et par gange om ugen
  • Frisk luft, ud i naturen
  • Hold kroppen varm, især over nyrerne.
  • Nok at drikke. VAND!
  • En sund og nærende kost.
  • Styr på fordøjelsen. Spis fiberrig mad, som fuldkorn og grønsager
  • Giv fordøjelsesorganerne fred og ro til at fordøje. Det gøres effektivt ved faste. Se mit blogindlæg om dette.
  • Minimer stress og bekymrende tanker

Det bedste vi kan gøre for at undgå at bakterier og viraer får tag i os, er at skabe et indre miljø, hvor de har dårlige livsbetingelser.

Alfa og omega er en sund kost godt med grønsager, især kål og lidt frugt og bær. Sørg for hver dag at få grønsager og frugt i alle regnbuens farver.

Spis sunde fedtstoffer, som olivenolie og kokosolie, evt. lidt smør.

Få en håndfuld mandler og nødder hver dag.

Få lidt protein hver dag i form af bælgfrugter, æg, fisk eller lidt kød, gerne fjerkræ.

Minimer mælkeprodukter, idet de er slimdannende og hermed danner basis for infektioner.

Begæns dit sukkerforbrug, da sukker er yderst belastende for din krop og dermed immunforsvar.

Det samme gælder brød, da det er forklædt sukker. Lidt rugbrød kan være på sin plads, men overdriv ikke.

Da det meste af vores immunforsvar sidder i fordøjelsen er det yderst vigtigt at få styr på sin fordøjelse, dvs. man skal have normal og regelmæssig afføring og ikke have en hel masse symptomer fra tarmen. Nær de gode tarmbakterier med fibre fra grønsager, f.eks. løg, porrer, kål og jordskokker. Du kan evt. supplere med mælkesyrebaktier i form af kapsler eller fermenterede grønsager.

Det er en rigtig god ide at supplere sin kost med kosttilskud, der booster og styrker immunforsvaret: D-vitamin, C-vitamin, hvor dosis kan skrues op i virustid, zink og selen.

Inden for urtemedicin og homøopati findes der nogle fantastiske produkter, der kan bruges forebyggende mod virus og bakterier eller akut til at dæmpe symptomerne, når du først er ramt.

Dronningen over alle urter og en af de mest undersøgte og veldokumenterede, må være Echinacea, som både fåes homøopatisk og som urtemedicin. Begge er lige gode og kan tages samtidigt for øget forebyggelse og effekt.

Men jeg bliver også nødt til at nævne ingefær, hvidløg og tiømian, som kan bruges i varme drikke. Ingefær er bakterie- og virusdræbende. Hvidløg modvirker bakterier og virus. Timian er bakteriedræbende. Urterne kan selvfølgelig også bruges i din mad.

Kan man sige vi alle har et ansvar for at holde os sunde og raske med et toptunet immunforsvar? Det mener jeg. Sygdomme kommer ikke ud af den blå luft men af en grund. Vi kan ikke helt undgå dem, men kan sørge for at, at symptomerne ikke bliver så slemme og at vi hurtigt kommer over det.